Τετάρτη 8 Μαρτίου 2023

Η ζωγραφιά που... ζητάει διαμεσολάβηση

 6 Μαρτίου: Μέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού


 

Τον τελευταίο ενάμιση μήνα συζητάμε, στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, για τη σχολική διαμεσολάβηση στην αποτελεσματική επίλυση των συγκρούσεων. Πραγματευόμαστε το πρόγραμμα ΑΝΤΙΓΟΝΗ, για το οποίο έχουμε μιλήσει ξανά. Με αφορμή την 6η Μαρτίου όμως, σκέφτηκα να αξιοποιήσω ένα βιβλίο από τη βιβλιοθήκη μου για συζήτηση και, γιατί όχι, επεξεργασία και εμπέδωση όσων συζητάμε περί διαμεσολάβησης

Ζήτησα από τους μαθητές και τις μαθήτριές μου να υποθέσουν το περιεχόμενο του βιβλίου μονάχα από το εξώφυλλο

"Η ζωγραφιά που ταξιδεύει"... "Και μια έφηβη..."... "Τι είναι αυτό στα μαλλιά της;"... "Γιατί έχει αυτό το βλέμμα;"... "Μήπως έχει κάνει μια ζωγραφιά και την έχει πάρει μαζί της στο ταξίδι της και εμπλουτίζει τη ζωγραφιά της μετά από κάθε τόπο που επισκέπτεται;"... "Μήπως η ζωγραφιά ταξιδεύει από χέρι σε χέρι και καθένας επεξεργάζεται και εμπλουτίζει τη ζωγραφιά πριν την παραδώσει στον επόμενο;"... 

Στη συνέχεια διάβασα το  βιβλίο και έδειξα την εικονογράφηση. Ζήτησα τα σχόλιά τους

"Εγώ νόμιζα ότι η κοπέλα ήταν έφηβη, όχι παιδάκι στον Παιδικό Σταθμό..."... "Δε βρίσκω σύνδεση της εικονογράφησης με το κείμενο..."... "Η εργασία αυτή (της απεικόνισης του αύριο) είναι για πιο μεγάλα παιδιά."... "Μα καλά... αυτά τα παιδιά που κορόιδευαν τη Σοφία δεν ένιωθαν τύψεις;"... "Πατέρας υπήρχε;"... "Εμένα μου θύμισε τον εαυτό μου το βιβλίο... Τότε που κουρεύτηκα και με έλεγαν θάμνο. Δε μου άρεσε..."... 

ΜΑΛΙΣΤΑ. 

Κι έπειτα είπα και τη δική μου γνώμη: Κακό κείμενο (ε, είπα να μην ωραιοποιήσω τη γραφή μου αυτή τη φορά), με εξαιρετική ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ εικονογράφηση. Τεκμηρίωσα συνοψίζοντας τις σκέψεις τους. Με είχαν καλύψει. Και συνέχισα: "Δηλαδή, αν δε ζωγράφιζε ωραία, το bullying θα έπρεπε να συνεχιστεί; Χρειάζεται να αποδείξουμε κάτι σε κάποιον ώστε να αξιώνουμε σεβασμό στην προσωπικότητά μας;", "Γιατί η μομφή στην εργαζόμενη μητέρα; Είχε γιαγιά υποστηρικτική η ηρωίδα, ενώ η απουσία της μητέρας της δεν έχει σχέση με την πλοκή της ιστορίας."...

Κι έπειτα πρότεινα: "Ξαναγράψτε την ιστορία, εισάγοντας τον θεσμό της σχολικής διαμεσολάβησης. Και κάντε και μια ζωγραφιά: είτε για το κείμενο που διαβάσαμε, είτε για το δικό σας κείμενο.". Και αντέδρασαν: "Ωωωω! ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΟΟΟΟΟ!". 

Και ανταποκρίθηκαν. (Όχι όλοι/όλες όπως περίμενα...) 












Και κάποια κείμενα, όχι όλα. Ενδεικτικά του τι έχουμε αντιληφθεί περί διαμεσολάβησης και τι πρέπει να τονίσουμε πως είναι η διαμεσολάβηση, ώστε να κατακτηθεί η έννοια από όλους. 





Δεν υπάρχουν σχόλια: