Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2022

Ένα σχολείο τAρακουνηMένο

 

 

Όταν διάβασα το βιβλίο της Άλκηστης Χαλικιά, σε εικονογράφηση Ίριδας Σαμαρτζή, "Ένα σχολείο ταρακουνημένο" που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος... ταρακουνήθηκα. Από τις τρεις πρώτες σελίδες του βιβλίου νόμιζα ότι κάποιος είχε μπει στο μυαλό μου και κατέγραφε τις σκέψεις μου. Ή πως κάποιος με παρακολουθούσε και έγραψε σε βιβλίο τις σκέψεις και τις δράσεις 18 χρόνων υπηρεσίας μου στην ελληνική εκπαίδευση! 

Σχεδόν ταυτόχρονα με την ανάγνωση του βιβλίου, δημοσιεύτηκαν και τα Νέα Προγράμματα Σπουδών που εκπονήθηκαν από το ΙΕΠ. Είχα μάλιστα γράψει τότε: "Τα Νέα Προγράμματα δεν τα διάβασα. Διάβασα όμως αυτό (το... ταρακουνημένο). Αν τα Νέα Προγράμματα δεν είναι... ταρακουνηστικά, δε θέλω να τα δω!".

Λίγο καιρό μετά, ο Δημήτρης Γραμμένος είχε την ιδέα να συγκεντρώσει τουλάχιστον 1000 microπράγματα που μπορούν να βελτιώσουν το σχολείο - τώρα!

Σκοπός του ήταν να συγκεντρωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες "απλές" ιδέες που μπορεί να έχουν, έστω και μικρή, θετική επίδραση σε όλες τις διαστάσεις του σχολείου: στην εκπαιδευτική διαδικασία, στον χώρο, τη νοοτροπία... οπουδήποτε! 

Ως "απλές" ιδέες νοούνται όσες δεν απαιτούν χρήματα για υλοποίηση, πολύ χρόνο, εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, εγκρίσεις από το Υπουργείο, κλπ. Μπορεί να αφορούν κάποιο μάθημα, αλλά να είναι ακόμα κι ένα καρφί στον τοίχο που κάθε μέρα όσοι θέλουν κρεμάνε τη ζωγραφιά της ημέρας ή ένας καθρέφτης με ζωγραφισμένο ένα τεράστιο χαμόγελο που όταν κοιτάζεσαι προσπαθείς να το μιμηθείς.
Οι ιδέες συγκεντρώνονται μέσα από μια απλή φόρμα Google και μπορούν να κατατίθενται επώνυμα, ανώνυμα ή με ψευδώνυμο: https://bit.ly/1000micropragmata-form

Όταν είδα την καινοτόμο ιδέα του, το βλέμμα μου έπεσε πάνω στο "Ένα σχολείο ταρακουνημένο", που βρισκόταν δίπλα μου στο γραφείο και σκέφτηκα: "Α! Ο Δημήτρης!". 

Τότε ακριβώς μου... κατέβηκε η ιδέα να συνδυάσω το ταρακουνημένο σχολείο, με τα 1000 microπράγματα για τη βελτίωση του σχολείου και τη ρομποτική σε ένα σενάριο στο πλαίσιο της επιμόρφωσής μου ως επιμορφώτρια στα Νέα Προγράμματα Σπουδών της Μελέτης Περιβάλλοντος! (Χαμόθ!)

Το σενάριο για την ολοκλήρωση της επιμόρφωσής μου αξιολογήθηκε από το ΙΕΠ ως εξαιρετικό. Ωστόσο έπρεπε να δοκιμαστεί στην τάξη, καθώς οι καταλληλότεροι και αυστηρότεροι κριτές για τις εκπαιδευτικές δράσεις είναι οι ίδιοι οι μαθητές στους οποίους απευθυνόμαστε. Μολονότι το σενάριο απευθυνόταν σε Α' δημοτικού, τροποποιήθηκε κατάλληλα και μέρος του εφαρμόστηκε σήμερα στην Ε' τάξη μου. 

Ένα σχολείο μάς περίμενε στην έδρα το πρωί. Και μετά τη δήλωσή μου "Δε μου αρέσει το σχολείο!" και τη συμπαράσταση που εισέπραξα από κάποιους μαθητές μου... αποφάσισα να κάνω κάτι για να το αλλάξω. Το πήρα στα χέρια μου, το ταρακούνησα, το αναποδογύρισα και το περιεχόμενό του σκορπίστηκε στο πάτωμα. 



 

Οι μαθητές κι οι μαθήτριές μου βοήθησαν να μπει ο χαμός σε τάξη. Χωρίς οδηγίες. Έτσι, για να παρατηρήσω αντιδράσεις και συμπεριφορές: συγκεντρωτισμό, αρχηγικές τάσεις, ομαδικό πνεύμα, παρακινητική διάθεση, αυτοπεποίθηση, έλλειψή της... όλα εκεί, μπροστά μου με συνοδεία τζαζ μουσικής. 

 

Κι αφού ο χαμός τακτοποιήθηκε βάσει των γρίφων που υπήρχαν (εσωτερικό αίθουσας, σχολικός χώρος, γειτονιά)... πήρα το βιβλίο και άρχισα να διαβάζω δυνατά και να δείχνω την ΥΠΕΡΟΧΗ εικονογράφηση της Ίριδας Σαμαρτζή. Φρόντιζα να σταματώ συχνά. Ήθελα να εκμαιεύσω (πάλι ο Σωκράτης με τη μαιευτική του...) αντιλήψεις. Μοίρασα και χρωματιστά χαρτάκια στα οποία ζήτησα να γράψουν τις δικές τους απορίες οι οποίες θα μπορούσαν να ξεπηδήσουν στο μυαλό τους οποιαδήποτε ώρα. Τις κατέγραψαν, εκτός από έναν μαθητή που δε σκέφτηκε τίποτα, είπε. Δεν είχε απορίες. Τις διάβασαν δυνατά και έπειτα αναρτήσαμε τα χαρτάκια σ' έναν τοίχο της τάξης. 


 


Ε, λοιπόν... "Δε γίνεται να μαθαίνουμε χωρίς να κάνουμε μάθημα", είπαν. "Χρειαζόμαστε βιβλία.", είπαν. "Αν έχουμε αγοράσει κάποια βιβλία, θα μπορούσαμε να βγούμε και στη φύση.", είπαν. 

Χαμογελούσα με μια μικρή δόση απογοήτευσης. Αλήθεια τώρα; Έχουν ΜΟΛΙΣ κάνει Μαθηματικά (ταξινόμηση) έχουν κάνει Γλώσσα (ανάγνωση καρτελών, αποκωδικοποίηση εικόνων, γραπτό λόγο, ορθογραφία), έχουν καλλιεργήσει κριτική σκέψη, μαθηματική σκέψη, συνεργασία, έχουν κινηθεί στον χώρο... Μα, τι στην ευχή θέλουν ώστε να είναι ευχαριστημένα και να τους αρέσει το σχολείο; 

Κι εκεί ακριβώς ήρθε η φόρμα google των 1000 microπραγμάτων.


"Ωραία, λοιπόν, δε σας αρέσει το σχολείο. Για προτείνετε απλές ιδέες για να βελτιωθεί.", είπα. 

"Μα, είμαστε πολλοί... Ποιος θα γράψει στη φόρμα;", είπαν. 

"Σωστά. Πάρτε μια κόλλα χαρτί και διπλώστε τη σε μικρό βιβλίο. ΕΚΕΙ θα προτείνετε τις ιδέες σας!". 


Δυο τρία από αυτά αναφέρουν: 














"Δε θα έχουμε τίποτα στη Γλώσσα;"... "Ούτε τις ασκήσεις για το κόμικ είδαμε..."... 

Αχ, θε μου, πόσα ρίχτερ χρειάζονται πια να προκαλέσω; 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: