Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023

Ενδιαφέρομαι - Ενεργώ 4. Διαμεσολάβηση, τα πρώτα βήματα

 

Στο σημερινό εργαστήριο το οποίο, για άλλη μια φορά, διήρκεσε δύο διδακτικές ώρες, οι μαθητές/ριες είχαν την ευκαιρία να εισαχθούν στον ρόλο του/της διαμεσολαβητή/ριας μέσα από τέσσερις βιωματικές ασκήσεις. 

Σύντομη περιγραφή των ασκήσεων: 

  1. Μαντεύουμε συναισθήματα: Όποιος/α επιθυμεί σηκώνεται και εκφράζει συναισθήματα με το πρόσωπο και το σώμα. Η ομάδα προσπαθεί να μαντέψει το εκάστοτε συναίσθημα. Καλά τα πήγαμε σ' αυτό!  
  2. Άκουσα καλά;: Οι συμμαθητές/ριες σηκώνονται σε ζευγάρια. Για ένα λεπτό μιλάει το πρώτο άτομο για οτιδήποτε επιθυμεί (αγαπημένο μέρος/φαγητό/χρώμα/χόμπι, μεγάλος φόβος/άγχος...) και το ζευγάρι του ακούει προσεκτικά. Στη συνέχει το ζευγάρι επαναλαμβάνει όσο πιο πιστά μπορεί ό,τι αναφέρθηκε και κλείνει με ένα δικό του συναίσθημα για το ίδιο θέμα. Εδώ χρειαστήκαμε λίγη προσπάθεια παραπάνω... Δεν έχουμε μάθει να ακούμε προσεκτικά, αλλά θα εξασκηθούμε στο παρόν εργαστήριο! 
  3. Το καλωσόρισμα: Οι μαθητές/ριες καλούνται να μπουν στον ρόλο του/της διαμεσολαβητή/ριας και να ξεκινήσουν τη συζήτηση με τα δύο μέρη σε σύγκρουση. Εξηγούμε ότι χρειάζεται να καλωσορίσουν τους/τις συμμετέχοντες/ουσες στη συζήτηση, να εξηγήσουν γιατί η διαμεσολάβηση είναι μία σημαντική διαδικασία, να θέσουν μαζί τους κανόνες της συζήτησης, να διαβεβαιώσουν ότι εξασφαλίζεται η εμπιστευτικότητα στη συζήτησή τους καθώς και να ρωτήσουν τους/τις συμμετέχοντες/ουσες ποιος/α θα ξεκινήσει. Κι επειδή αυτή η διαδικασία μάς ήταν παντελώς άγνωστη, δόθηκαν κατευθύνσεις και βοήθεια:
  •  Ευχαριστούμε τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές μας που δέχτηκαν να έρθουν στη συνάντηση. Εάν δε γνωριζόμαστε μεταξύ μας, συστηνόμαστε
  • Αναφέρουμε ότι όλη η διαδικασία έχει εθελοντικό χαρακτήρα και συγχαίρουμε τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές μας που επέλεξαν αυτόν τον τρόπο να λύσουν τη διαφωνία τους
  • Εξηγούμε ότι σκοπός της συνάντησης είναι να ακούσει η μία πλευρά την άλλη και να γίνει μία συζήτηση ώστε αφού ξεκαθαρίσει η κατάσταση να βρεθεί από τους/τις ίδιους/ες μία κοινή λύση
  • Τονίζουμε ότι ο δικός μας ρόλος δεν είναι να κατευθύνουμε, παρά μόνο να ακούμε και να συντονίσουμε τον διάλογο χωρίς να παίρνουμε θέση
  • Πληροφορούμε ότι η συζήτηση είναι εμπιστευτική και ότι δε θα ενημερώσουμε κανέναν και καμία παρά μόνο στην περίπτωση που θεωρήσουμε ότι κάποιος/α κινδυνεύει (Σε αυτή την περίπτωση ενημερώνουμε τον/την υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό για τη διαμεσολάβηση.)
  • Για να δημιουργήσουμε ένα κλίμα ασφάλειας και συνεργασίας, ζητάμε από τις συμμαθήτριες και τους συμμαθητές μας να μιλάνε μόνο αφού έχει ολοκληρώσει η άλλη πλευρά, να δείχνουν σεβασμό αναμεταξύ τους και να κάνουν μία προσπάθεια να συνεργαστούν ώστε μαζί να καταλήξουν σε κοινή λύση
  • Πριν ξεκινήσει η διαδικασία τους/τις ρωτάμε αν έχουν κάποια απορία
 4. Διαβάζω πίσω από τις γραμμές: Οι μαθητές και οι μαθήτριες προσπαθούν να εντοπίσουν τους πραγματικούς λόγους μίας σύγκρουσης, οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις είναι κρυμμένοι πίσω από αφορμές. Το παράδειγμα του παγόβουνου βοηθάει τις ομάδες να αντιληφθούν ποια είναι τα συναισθήματα που εκφράζονται και είναι εμφανή σε μία σύγκρουση και ποια μπορεί να είναι τα κρυμμένα συναισθήματα που βρίσκονται «κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας». Εξάσκηση σ' αυτή την άσκηση κάναμε με πραγματικό παράδειγμα σύγκρουσης που είχε λάβει χώρα νωρίτερα.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: